Veelgestelde vragen

Overgang van Connexxion naar OttevangerOV

Ik heb nog een oude saldopas van Connexxion, kan ik die blijven gebruiken?

U kunt het saldo dat op uw Connexxion pas staat zolang de kaart nog werkt blijven gebruiken. Het opladen van deze pas is mogelijk via de automaten of via deze website.

 

Wij garanderen dat uw pas minimaal 3 jaar na aanschaf bruikbaar blijft binnen ons systeem. In die tussentijd kan de chip door diverse externe oorzaken wel beschadigd raken. Deze omstandigheden hebben wij niet in de hand, en om deze reden geven wij op de techniek in de pas zelf geen garantie. 

 

Kunnen we nog reizen op Scholierenabonnementen?

Ja, de scholierenabonnementen blijven beschikbaar via: Stadswinkel Rozenburg.

Algemene informatie veerdienst

Hoe vaak gaat de veerpont?

De veerpont vertrekt elke 20 minuten. Je vindt de volledige dienstregeling hier. In de spits vaart er elke 10 minuten een pont.

 

De overtocht zelf duurt ongeveer 5 minuten.

Wat zijn de spitstijden?

Vanaf Maassluis: 
’s ochtends: 06.50 - 9.30 uur
’s middags: 15.50 - 19.30 uur 

Vanaf Rozenburg: 
’s ochtends: 06.40 - 9.40 uur 
’s-Middags: 15.40 - 19.20 uur 

Welke veerboten gebruikt de veerdienst Maassluis - Rozenburg ?

Wij varen met 2 schepen. Voor beide ponten geldt dat voertuigen die er gebruik van maken een maximale asbelasting mogen hebben van 20 ton.

 

De Staeldiep (1970) kan een maximale belasting aan van 120 ton.

De Blankenburg (1965) kan een maximale belasting aan van 140 ton. 

 

In 2021 zal een nieuw schip aan de vloot worden toegevoegd, en 1 van de bestaande schepen als reserveschip aan blijven.

Tarieven, saldopas en maandabonnementen

Welke vervoersbewijzen zijn er voor de pont?

Je kunt gebruik maken van de pont met een los ticket, een saldopas of een abonnement. Deze drie manieren worden hieronder verder toegelicht. 

Losse tickets

Als je slechts af en toe gebruik maakt van de pont, kun je via de automaat bij de slagboom een ticket kopen. Ook kun je bij onze medewerkers een ticket kopen: dit kan alleen contant en er zit een toeslag van € 0,25 per ticket op. Hieronder staan de tarieven* voor een enkele reis met een los ticket.

Tarieven losse tickets

 

Voetganger

€ 0,85

(Brom)fiets

€ 1,30

Motor 

€ 2,45

Auto 

€ 4,30

Vrachtauto/bus

€ 9,95 

Zwaar verkeer

€ 19,90


Saldopas

Als je regelmatig gebruik maakt van de pont is het al snel voordeliger om een saldopas aan te schaffen. Als je hier saldo op laadt, kun je hier mee reizen. Met een saldopas krijg je namelijk zo’n 30 tot 40 procent korting op het normale tarief. Hieronder staan de tarieven* voor een enkele reis met een saldopas.

Tarieven saldopas

 

Voetganger

€ 0,59

(Brom)fiets

€ 0,93

Motor 

€ 1,71

Auto 

€ 2,62

Vrachtauto/bus

€ 6,01

Zwaar verkeer

€ 12,02


Maandabonnement

Als je bijna dagelijks gebruik maakt van de pont, is het vaak goedkoper om een maandabonnement aan te schaffen. Zodra je meer dan 30 enkele reizen per maand maakt, is een abonnement voordeliger dan reizen op saldo. Om van een abonnement gebruik te kunnen maken, heb je ook een saldopas (á € 3,50) nodig om het abonnement op te laden. Hieronder staan de tarieven* voor een maandabonnement.

Tarieven maandabonnement

 

Voetganger

€ 17,75

(Brom)fiets

€ 27,90

Motor 

€ 51,50

Auto 

€ 78,75


*Tarieven gelden per 1-1-2016. Je kunt aan dit overzicht geen rechten ontlenen. Prijswijzigingen voorbehouden.

Vanaf wanneer moet ik betalen voor mijn kind?

Vanaf het moment dat je kind vijf jaar is. Jongere kinderen mogen gratis mee.

Ik ga een overtocht maken met een groep. Wat zijn de mogelijkheden?

Er zijn geen speciale tarieven voor reizen in groepsverband. Wij adviseren u om uw tickets online of aan de automaat te kopen.

Wat is het scholierenabonnement en voor wie is dit geldig?

Het scholierenabonnement is alleen te gebruiken door inwoners van gemeente Rozenburg van 5 t/m 17 jaar die de pont gebruiken om naar school te gaan in Maassluis. Je kunt dit abonnement maandelijks aanschaffen via de stadswinkel Rozenburg. Neem bij het aanschaffen een geldig legitimatiebewijs én een bewijs dat je in de gemeente Rozenburg woont mee. 

Klik hier voor meer informatie over de stadswinkel op de website van de gemeente Rotterdam. 

Hoe schaf ik een saldopas aan?

Een losse saldopas kun je alleen kopen bij een van onze medewerkers op de pont tegen een eenmalige contante betaling van  € 3,50. Losse passen worden dus niet verstuurd door onze klantenservice.

Wij garanderen dat uw pas minimaal 3 jaar na aanschaf bruikbaar blijft binnen ons systeem. In die tussentijd kan de chip door diverse externe oorzaken wel beschadigd raken. Deze omstandigheden hebben wij niet in de hand, en om deze reden geven wij op de techniek in de pas zelf geen garantie. 

 

Hoe laad ik saldo op mijn saldopas?

Dit kan op twee manieren: bij de automaten op het opstelterrein van de pont, of online saldo op je saldopas laden. Hiervoor heb je wel een account nodig die je ook online aan kan maken.

Hoe schaf ik een maandabonnement aan?

Heb je nog geen saldopas, dan kun je deze aan boord aanschaffen.

Zodra je deze saldopas hebt, kunt je online een formulier downloaden, en ingevuld mailen naar ons. Wij zetten vervolgens het abonnement klaar op je saldopas. Vervolgens kan je de pas voorzien van een abonnement via onze betaalautomaten aan de wal of webshop..

Hoe lang is mijn abonnement geldig?

Abonnementen van de veerpont gelden per kalendermaand. Indien je dus halverwege de maand een abonnement wilt, kun je ervoor kiezen deze met terugwerkende kracht voor de huidige maand in te laten gaan, of per de 1e van de volgende maand. In het eerste geval betaal je wel het tarief voor de volledige maand.

Kan ik mijn maandabonnement zelf verlengen?

Ja, vanaf de 22e van elke maand kan je je abonnement verlengen voor de volgende maand. Dit kan bij de automaten bij de pont, of online als je je pas registreert.

Kan ik saldo en een maandabonnement naast elkaar gebruiken op mijn pas?

Ja, als je bijvoorbeeld een abonnement hebt voor de auto, kan je daarnaast een overtocht met je fiets met saldo betalen. Het saldo van de pas is altijd minimaal drie jaar na aanschaf houdbaar. Dit geldt ook wanneer je je abonnement gebruikt in plaats van saldo.

Kan ik meerdere maandabonnementen op een saldopas gebruiken?

Nee, er kan maar één abonnement op je saldopas staan. Per abonnement is een aparte saldopas nodig. Het is wel mogelijk om -naast je abonnement- saldo op de pas te hebben staan. Hier kunt u bijvoorbeeld inzittenden van uw auto, of een incidentele overtocht op de fiets mee betalen. 

Kan ik mijn abonnement voor meerdere voertuigen gebruiken?

Nee, een abonnement is aan een voertuig gebonden. Bij motorvoertuigen moet je een kenteken opgeven; deze wordt opgeslagen in de pasinformatie. Indien je voor meerdere voertuigen een abonnement wenst, dien je per voertuig een abonnement aan te schaffen.

Kan ik zelf van abonnementsoort wisselen?

Nee, tenminste, niet op dezelfde pas. De abonnementsoort op de kaart kan alleen door de klantenservice worden gewijzigd.

Als je een abonnement hebt, en je een abonnement wilt voor een ander soort vervoer, kun je ons een e-mail sturen. Vermeld hierin je pasnummier, je huidige abonnement en je gewenste abonnement. 

LET OP !!! dat er tijdens uw aanvraag geen lopend abonnement aan uw pas is gekoppeld. U raakt deze bij het overzetten kwijt.

Hoe lang gaat mijn pas mee ?

Wij garanderen dat uw pas minimaal drie jaar vanaf eerste activatie bruikbaar blijft binnen ons systeem.

De chip in uw pas kan in die tussentijd wel kapot gaan door verkeerd gebruik / omgevingsfactoren. Deze omstandigheden hebben wij niet in de hand, en hier kunnen wij geen garantie op geven. Een nieuwe pas kunt u voor 3,50 aan boord aanschaffen. Vergeet niet om ons een e-mail te sturen om een abonnement soort op uw pas te activeren.  

Opwaarderen saldopas en online account

Hoe laad ik saldo op mijn saldopas?

Dit kan bij de automaten op het opstelterrein van de pont, of online. Hiervoor heb je wel een account nodig.

Wat is een account voor de pont?

Met een online account kun je eenvoudig je kaartgegevens inzien, het saldo opwaarderen, en een eventueel abonnement verlengen. Je kunt per account meerdere passen toevoegen.

Hoe maak ik een account aan?

Voor het aanmaken van een account gebruik je het unieke pasnummer. Dit pasnummer staat op de saldopas. Indien je het nummer daar niet kunt vinden, kun je dit ook achterhalen door op je ticket te kijken dat je ontvangt als je met je pas een ticket koopt. Vervolgens kunt je je pas registreren met dit pasnummer en een e-mailadres, dat doe je hier. Vervolgens ontvang je een mail, waarin je je aanvraag kunt bevestigen. Als je dit hebt gedaan kun je vervolgens hier inloggen.

Ik krijg geen bevestigingsmail of account aanmaken lukt niet

Heb je in de spamfolder van je mailbox gekeken? Het kan voorkomen dat de bevestigingsmail als spam wordt aangemerkt. Als daar ook de mail niet in zit, stuur dan een e-mail naar ons. Vermeld hierbij je pasnummer en het e-mailadres waarmee je je pas wilt registeren. Wij activeren dan je account handmatig.

Kan ik mijn gegevens zelf online wijzigen?

Ja, dit is mogelijk. Enige uitzondering hierop is het wijzigen van een kenteken bij een maandabonnement voor auto of motor. In dat geval kun je een mail sturen naar ons om je kenteken te wijzigen. Vermeld hierin je pasnummer, je oude kenteken en je nieuwe kenteken. Wij wijzigen dan je kenteken.

Saldopas of tickets

Mijn saldopas werkt niet. Wat moet ik doen?

Het kan voorkomen dat een pas of de betaalautomaat niet werkt. In de meeste gevallen betreft dit een korte storing, en kun je bij een volgende overtocht gewoon weer gebruik maken van je pas. Heb je hier vaker last van, of werkt je pas helemaal niet meer? Geef dit dan door via ons e-mailadres. Vermeld hierbij je pasnummer en contactgegevens.

Mochten wij uiteindelijk niets in onze backoffice kunnen vinden dan is uw pas waarschijnlijk defect. In dat geval bekijken wij de mogelijkheden tot restitutie van uw tegoed naar een door u opgegeven IBAN rekeningnummer. U kunt daarna voor 3,50 een nieuwe pas kopen, en deze op de gebruikelijke wijze voorzien van nieuw saldo.

Ik heb een ticket moeten aanschaffen door een weigerende saldopas

U kunt bij onze medewerkers op de pont een restitutieformulier vragen, deze invullen en door een van de medewerkers laten ondertekenen. Stuur ons dit formulier per mail toe. Wij beoordelen uw restitutieverzoek binnen alle redelijkheid, en behouden ons het recht toe deze af te wijzen. Zijn wij akkoord, dan maken wij het teveel betaalde bedrag naar u over. Vergeet niet (een kopie van) het ticket met het formulier mee te sturen!

Is uw pas kapot ?   Schaf dan een nieuwe aan, en neem contact met ons op om de mogelijkheden tot blokkade en restitutie van uw oude pastegoed af te stemmen.

Mijn saldopas is kwijt of gestolen

Meld dit zo snel mogelijk bij onze klantenservice door een e-mail te sturen. Vermeld hierbij je pasnummer en je contactgegevens. Wij blokkeren de pas zo snel mogelijk, zodat er geen misbruik van gemaakt wordt. Op de pont kun je een nieuwe saldopas aanschaffen. Staat er nog saldo op de pas? Hieronder staat de procedure om saldo retour te ontvangen.

Kan saldo worden overgezet van de ene op de andere pas?

Nee, dit is technisch niet mogelijk.

Ik heb een verkeerd of dubbel ticket aangeschaft. Krijg ik dit retour?

Bij de medewerkers van de pont kunt u hiervoor een restitutieformulier vragen. Vul deze in en laat deze door een van de medewerkers ondertekenen. Vervolgens kunt u dit formulier per mail insturen. Wij beoordelen uw restitutieverzoek binnen alle redelijkheid en behouden ons het recht toe om uw verzoek af te wijzen. Vaker dan dat wij een verzoek afwijzen zorgen we er voor dat u het teveel betaalde bedrag retour ontvangt op uw IBAN-rekeningnummer. Dit proces is niet geautomatiseerd, dus houd rekening met enige verwerkingstijd. Vergeet hierbij niet het ticket / de tickets mee te sturen!